Publicerat 11. maj 2026, 14:13
Birgittakapellet på Stora Östergatan
Birgittakapellet på Stora Östergatan 10, som det såg ut i april 1917. Då hade Albin Beckman sitt Bleck- och plåtslageri här tillsammans med Bosättningsmagasin och belysningsaffär. Senare har det funnits garnhandel, café och skoaffär i huset. År 1969 restaurerades Birgittakapellet och återfick sin medeltida glans, med tegelfasad och trappstegsgavlar. 1600- och 1700-talshusen intill kapellet revs och en piazza runt huset inrättades. Denna har senare tid delvis glasats in och blivit en del av en klädaffär.
Huset byggdes troligen omkring år 1500 och har sedan medeltiden kallats Birgittakapellet. Det har aldrig varit ett kloster, men annan kyrklig verksamhet, knuten till S:ta Birgitta, har sannolikt bedrivits här.
Fotograf: Nils Wimarson.